تصویر لودر

وبلاگ

همه چیز درباره کمپرسور خودرو

انچه در این مقاله میخوانید

کمپرسور خودرو: قلب سیستم تهویه مطبوع

کمپرسور خودرو

کمپرسور خودرو، یکی از اجزای حیاتی در سیستم تهویه مطبوع (کولر) خودرو است که وظیفه فشرده‌سازی گاز مبرد و افزایش دمای آن را بر عهده دارد. این فرایند، نقش مهمی در ایجاد سرمایش در کابین خودرو ایفا می‌کند. در این مقاله جامع، به بررسی کامل کمپرسور خودرو، اجزای آن، نحوه عملکرد، انواع، مشکلات رایج، روش‌های نگهداری و نکات مهم در خرید آن می‌پردازیم.

کمپرسور خودرو چیست و چگونه کار می‌کند؟

کمپرسور خودرو، نوعی پمپ است که گاز مبرد را از اواپراتور (تبخیرکننده) دریافت کرده و با فشرده‌سازی آن، دمای آن را افزایش می‌دهد. سپس، گاز مبرد پرفشار و داغ، به کندانسور (تقطیرکننده) منتقل می‌شود تا در آنجا خنک شده و به مایع تبدیل شود.

اجزای اصلی کمپرسور خودرو:

  1. پمپ: بخش اصلی کمپرسور است که وظیفه فشرده‌سازی گاز مبرد را بر عهده دارد.
  2. کلاچ: کلاچ، کمپرسور را به موتور خودرو متصل و جدا می‌کند. هنگامی که کولر خودرو روشن است، کلاچ درگیر شده و کمپرسور شروع به کار می‌کند.
  3. شیر انبساط: شیر انبساط، میزان جریان گاز مبرد به اواپراتور را کنترل می‌کند.
  4. روغن کمپرسور: روغن کمپرسور، وظیفه روانکاری قطعات داخلی کمپرسور را بر عهده دارد.

نحوه عملکرد کمپرسور خودرو:

  1. گاز مبرد کم فشار و خنک، از طریق لوله مکش وارد کمپرسور می‌شود.
  2. در داخل کمپرسور، گاز مبرد فشرده شده و دمای آن افزایش می‌یابد.
  3. گاز مبرد پرفشار و داغ، از طریق لوله تخلیه از کمپرسور خارج می‌شود.
  4. گاز مبرد پرفشار و داغ، به کندانسور منتقل می‌شود تا در آنجا خنک شده و به مایع تبدیل شود.

انواع کمپرسور خودرو

کمپرسورهای خودرو، بر اساس نوع ساختار و نحوه عملکرد، به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند:

  1. کمپرسورهای پیستونی: این نوع کمپرسورها، از پیستون‌هایی برای فشرده‌سازی گاز مبرد استفاده می‌کنند. کمپرسورهای پیستونی، رایج‌ترین نوع کمپرسور در خودروها هستند.
  2. کمپرسورهای روتاری: این نوع کمپرسورها، از یک روتور دوار برای فشرده‌سازی گاز مبرد استفاده می‌کنند. کمپرسورهای روتاری، نسبت به کمپرسورهای پیستونی، کوچکتر و سبک‌تر هستند.
  3. کمپرسورهای اسکرول: این نوع کمپرسورها، از دو قطعه مارپیچی برای فشرده‌سازی گاز مبرد استفاده می‌کنند. کمپرسورهای اسکرول، راندمان بالاتری نسبت به کمپرسورهای پیستونی و روتاری دارند.

مشکلات رایج کمپرسور خودرو

  1. خرابی کلاچ: خرابی کلاچ، می‌تواند باعث عدم عملکرد کمپرسور شود.
  2. نشتی کمپرسور: نشتی کمپرسور، می‌تواند باعث کاهش سطح گاز مبرد و در نتیجه، کاهش سرمایش کولر شود.
  3. خرابی پمپ: خرابی پمپ، می‌تواند باعث عدم فشرده‌سازی گاز مبرد و در نتیجه، عدم عملکرد کولر شود.
  4. گرفتگی کمپرسور: گرفتگی کمپرسور، می‌تواند ناشی از رسوب گرفتن قطعات داخلی آن باشد. گرفتگی کمپرسور، باعث کاهش راندمان آن می‌شود.

روش‌های نگهداری کمپرسور خودرو

  1. بررسی منظم سطح گاز مبرد: سطح گاز مبرد را به طور منظم بررسی کنید و در صورت نیاز، آن را شارژ کنید.
  2. بررسی تسمه کمپرسور: تسمه کمپرسور را به طور منظم بررسی کنید و در صورت مشاهده هرگونه ترک خوردگی یا ساییدگی، آن را تعویض کنید.
  3. بررسی کلاچ کمپرسور: کلاچ کمپرسور را به طور منظم بررسی کنید و در صورت مشاهده هرگونه خرابی، آن را تعمیر یا تعویض کنید.
  4. تعویض روغن کمپرسور: روغن کمپرسور را طبق توصیه سازنده خودرو، به طور منظم تعویض کنید.

نکات مهم در خرید کمپرسور خودرو

  1. انتخاب کمپرسور مناسب: کمپرسور مناسب برای خودروی خود را با توجه به نوع و مدل آن انتخاب کنید.
  2. توجه به کیفیت کمپرسور: کمپرسور با کیفیت و مرغوب را از برندهای معتبر خریداری کنید.
  3. بررسی قیمت کمپرسور: قیمت کمپرسور را قبل از خرید، با سایر فروشگاه‌ها مقایسه کنید.
  4. خرید از فروشگاه‌های معتبر: کمپرسور را از فروشگاه‌های معتبر و دارای ضمانت خریداری کنید.

نتیجه‌گیری

کمپرسور خودرو، یکی از اجزای حیاتی در سیستم تهویه مطبوع خودرو است که وظیفه فشرده‌سازی گاز مبرد و افزایش دمای آن را بر عهده دارد. با نگهداری صحیح و منظم کمپرسور و انتخاب کمپرسور مناسب، می‌توانید به بهبود عملکرد کولر خودرو و افزایش طول عمر آن کمک کنید.

منوی دسته های خود را در هدرساز -> موبایل -> منوی اصلی موبایل -> نمایش/مخفی -> انتخاب منو، تنظیم کنید.
اولین منوی خود را اینجا ایجاد کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
0 مورد سبد خرید
حساب من